........... BYE BYE 30% Hak Bumiputera - Anwar | dinturtle - Blogger PARTI MELAYU

BYE BYE 30% Hak Bumiputera - Anwar

Wednesday, September 26, 201233comments

Dari Mstar -

Bajet Pembangkang Tidak Lindungi Kaum Tertentu 

Belanjawan Alternatif Pakatan Rakyat 2013 yang dibentangkan pada Rabu mengandungi peruntukan tindakan afirmatif yang tidak akan melindungi etnik tertentu, kata Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Dengan tema, 'Ekonomi Rakyat Negara Berkat', Anwar berkata bajet alternatif yang dibentangkan itu memberi tumpuan kepada usaha menghapuskan ketirisan dalam pendapatan negara sekaligus dapat meningatkan taraf hidup rakyat.

"Kita mahu pemberian tender diberikan secara terbuka kerana monopoli akan menyebabkan ekonomi negara tidak berkembang dengan mapan.

"Tindakan itu diambil ekoran pengalaman mentadbir negeri-negeri Pakatan Rakyat. Negara mesti bergerak ke fasa baru kerana dasar bumiputera telah disalah guna beberapa pihak untuk mengaut keuntungan berlipat kali ganda.

"Sokongan kepada golongan yang memerlukan melalui tindakan afirmatif akan diteruskan tetapi tidak perlu berdasarkan etnik untuk membantu golongan miskin,"

Dasar bumiputera telah disalah guna untuk mengaut keuntungan berlipat kali ganda ? Apakah dasar itu yang salah atau mereka yang dipertanggungjawabkan yang tidak amanah ? 

Yang perlu diberi penekanan apakah dasar itu atau langkah2 bagi mengekang penyalahgunaan kuasa ? 

Bila Anwar berkata tidak ada lagi tindakan afirmatif yang melindungi kaum bukankah ia juga bermakna tidak ada lagi sebarang bentuk Rezab buat Bumiputera/Melayu Islam ?

Dalam keadaan sekarang pun Melayu hanya mampu memiliki lebih sedikit dari 20% yang majoritinya melalui pegangan GLC, tidakkah perancangan Anwar akan hanya membuka pintu seluasnya buat kaum cina mengaut seberapa banyak pemilikan ekonomi negara dari kawasan yang sebelum ini direzabkan buat orang Melayu Islam ?

Apakah Anwar bermaksud mahukan kebebasan Ekonomi Terbuka ? Free Market, Winner Takes ALL ? Zero Sum Game ?

Perlu diingat, Melayu itu 100% adalah juga orang Islam ........ dan majoriti orang Islam diMalaysia adalah Melayu. Apakah cadangan Anwar ini turut dipersetujui oleh Pas ?

Share this article :

+ comments + 33 comments

....................
Reply To This Comment ...................
September 26, 2012 at 7:30 PM

Din, baik kau toksah tanyalah samaada pas setuju atau tidak, baik kau tanya apakah strategi pas untuk membohong melayu supaya setuju dgn belanjawan aljub ni.
Mungkin ramai yang belum tahu disini bahawa anwar yang sedang menyalak untuk wajibkan tender terbuka adalah pelopor kpd tender tertutup, direct nego dan macam2 term untuk menjaga kroninya sewaktu dia jadi FM dulu.
Macam kes IPP yang dia kaya kerananya, tapi bila jadi pembangkang, terus salahkan kerajaan tentang bab IPP yang dulunya dialah yang memulakannya... Bangsat punya manusia.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 26, 2012 at 7:43 PM

DEB ternyata telah disalahguna oleh umno unt mengkayakan kroni yg berselindung disebalik agenda bumiputra.Hanya segelintir org melayu yg faedah dr deb ni..Sudah lama deb diadakan tp equiti melayu masih jauh kerana rasuah n salah guna kuasa dlm umno.Ternyata pr berjaya membuat ketelusan dlm kontrak2 kerajaan di selangor dimana ramai kroni umno yg dulu kerja menjual projek kini tidak dpt peluang itu..lebih ramai rakyat berpeluang rebut kekayaan negara..

....................
Reply To This Comment ...................
September 26, 2012 at 7:55 PM

1 - sebab itu saya sering tanyakan, kalau DEB tidak bersalah kenapa perlu dihapuskan ? Perbaiki /perketatkan bab pengagihan supaya tidak dapat disalahgunakan lagi.

2 - Selangor lebih ramai rakyat berpeluang rebut kekayaan negara ? Saudara ada bukti ?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 26, 2012 at 8:10 PM

Atau lebih tepat, Selangor kini lebih ramai "kroni PR" leh cari makan? Sila senaraikan siapa y dah mendapat peluang di Selangor sejak PR pegang... Verify semula siapa sebenarnya mereka nie...Rakyat @ Kroni PR?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 26, 2012 at 9:39 PM

Satu je yang pasti jika janji itu datang dari mulut anwar. Dengar boleh, tapi percaya jangan. Anwar berjanji mengikut audien di hadapannya. Jika audiennya adalah cina, anwar akan bertukar kulit menjadi cina. Begitu jugalah jika audiennya adalah bangsa india dan melayu. Anwar mempunyai kebolehan dalam memberikan janji mengikut audien yang berbeza. Oleh kerana itu, kenyataan anwar sering berubah-rubah. Sehinggakan pengikutnya pening sama ada anwar menyokong israel atau tidak. Sama ada nak membela melayu islam atau cina ultrakiasu.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 26, 2012 at 10:03 PM

Bekalan Lori sampah selangor tu bukankah contoh terbaik projek yang tidak pun melalui tender terbuka Dan diberikan kepada kroni.. Pulak tu jenis Lori yang orang dah tak guna lagi Dan Ada hadiah bas lagi...

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 26, 2012 at 10:08 PM

Bukti di selangor, tuan boleh tanyakan pd kontraktor2 tulen kelas f bumiputera kat sini..dlm program Selangorku, hampir semua kontraktor kelas f dpt projek n dipantau oleh kerajaan negeri unt memastikan tiada ketirisan berlaku..kalu anda x percaya..tanyalah kontraktor disini..tp bukan kontraktor yg ali babakan projek..spt kontrak angkat sampah, bnyak kontraktor baru yg dilantik dan mereka berusaha sendiri untuk mencapai target dan ini bagus unt persaingan..

....................
Reply To This Comment ...................
September 26, 2012 at 10:39 PM

Kontrak angkat sampah di Selangor ya.... Hmmmm...
Hampir semua kontrektor kelas f dapat projek? Menarik tuh, sesiapa boleh komen?
Dah lama atau nak dekat pru ni baru buat? ampa

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 26, 2012 at 10:48 PM

Aku setuju turtle. dia cakap betul. dasar itu betul. tetapi yang kelentong adalah orang yang di amanahkan mengurusnya olih kerajaan. tak kira orang itu dari phak politik mana. apa....ketua jabatan yang penyokong pembangkang tak reti kelentong. cakap saja elok... macam kokok ayam jantan ...ekor dok palik taik.
Yang dok penaik harga barang sekarang ni geng mana.. geng pemerintah ke geng pembangkang...aku tanya hampa semua ...yang dok import barang makanan dari luar tu geng mana... yang kuasai market dalam negeri ni geng mana...hampa tau depa dok penaik harga nak bagi rakyat benci kerajaan...bukan senang nak kontrol benda ni. Tapi tunggu lepas PR 13 ni. kerajaan akan buat sesuatu untuk bendung hal ini...tunggulah...

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 26, 2012 at 11:44 PM

Tiada lansung kedengaran bantahan dr persatuan kontraktor melayu di Selangor ttg projek di selangor melainkan dr kontraktor yg bolot projek n jual pd org cina..pernah dgr kontraktor kelas f kat selangor mogok x?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 26, 2012 at 11:49 PM

lori sampah 50 biji unt 14juta..kalu umno beli...mark up 30juta..direct nego dgn pengilang.tiada org tengah makan komisyen..dpt harga kilang n servis lepas jualan dijamin pengeluar yg ada branch kat sini..telus kan?knp pr boleh buat sedangkan baru je 4 tahun perintah selangor?

....................
Reply To This Comment ...................
tebing tinggi
September 27, 2012 at 12:05 AM


Kesimpulanya mudah je ,siapa kuat dia dapat. Bukankah adil namaya ,tak gitu ?.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 27, 2012 at 12:51 AM

anon kat ateh tu menulis berdasarkan apa yang dia nampak je.. tapi dia tak penah study pun secara mendalam.

kalau nak kata selangor tak amalkan rasuah, memang kelakar la. Raja lanun duduk jadi mb. kalau nak cerita pasal kontraktor kelas f kat selangor, memang ramai dapat projek tapi harga tender projek tak munasabah.

baru beberapa minggu lepas ada laporan pasal projek pembinaan pondok bacaan kat sekolah harga rm 120 000 kalau tak salah. itu bukan rasuah mengayakan kroni tu? pondok bacaan takat 10 x 10 kaki paling kuat pun modal nak buat tak sampai rm 10 ribu.

aku tak dedah benda tu sebab aku takde dokumen sebagai bukti tapi kes tu disiasat sprm. kes macam ni banyak berlaku kat selangor tapi banyak tak didedahkan. bercakap takde bukti nanti orang kata aku kelentong pulak.

lagi satu wahai anon tolong check data sprm jumlah siasatan terhadap kontraktor kat selangor. jangan takat check sebelah pihak je bro.

lagi satu kerajaan selangor bukan main lagi sembang pasal simpanan berjuta-juta diaorang tapi masalahnya takda satu pun pembangunan yang betul-betul berkesan untuk rakyat dalam masa panjang. malah nak settle masalah air pun tak mampu. hutang melambak-lambak. masalah pkns tak settle2. itu belum campur masalah unisel.

lagi satu pasal talam gate, apa itu bukan rasuah ke tu?

....................
Reply To This Comment ...................
September 27, 2012 at 12:59 AM

masalahnya lori2 tu boleh pakai tak ? saa baca, banyak juga masalah dengan pembelian lori2 tu

....................
Reply To This Comment ...................
September 27, 2012 at 1:00 AM

Itu keadilan hutan rimba :)

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 27, 2012 at 6:23 AM

Bagi saya, sesiapa jua yang mendapat kuasa sama ada bn atau pr, rasuah atau salahguna kuasa tetap ada. Cuma ramai tak tau sebab ia disapu di bawah karpet. Bila kita ada kuasa kita pun teringin gak nak tolong syarikat milik saudara-mara atau kawan-kawan. Ini adalah satu persepsi umum masyarakat kita. Usahlah kita mendabik dada kononnya kita telus, jujur dan amanah. Lebih baik memilih mudarat yang kita kenali daripada mudarat yang kononnya nampak telus tapi sebenarnya tidak. Saya menyokong bn kerana saya kenal kerajaan bn ni memang dah lama ada ketirisan dan korup. Kerajaan pr yang kononnya suci dan bersih dari rasuah. Tapi selama 4 tahun dah macam2 yang dengar. Antaranya isu dana dari pertubuhan yahudi, jet peribadi, isu bekalan air terawat, isu pungutan sampah, pengurusan pasir selangor dan isu unisel. Jika pr gagal nak mentadbir sebuah negeri secara cekap dan efisian, bagaimana mereka harus diberi peluang untuk mentadbir sebuah negara?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 27, 2012 at 9:26 AM

Adakah anda bbangga dgn kejatuhan org melayu,wlw dia umno? Klw mcm tu,saya xstuju. Klw blh,kita nk ramaikan org kita maju.. Klw org umno kaya,ckp kroni,rasuah. Tp kita tgk org pr pun kaya2, blh pulak ckp pandai bisnes. Fikirlah, klw kita dh bg pndgn negatif kat org kita sniri,apa pndgn kaum lain?apa guna nk printah,utk bbangga mencantas kroni lama,naikkan kroni br?

....................
Reply To This Comment ...................
September 27, 2012 at 9:32 AM

pi mampus la kau nuar

....................
Reply To This Comment ...................
September 27, 2012 at 9:35 AM

pirahhh telus konon negeri pakatan..kat penang ni pon ada projek yg geng depa sapu....telus apa kejadahnya....Anwar si pengkhianat haramjadah

....................
Reply To This Comment ...................
September 27, 2012 at 9:38 AM

biar la sesiapa pun kaya asal kan orang melayu islam... sedikit pun aku tak dengki dari beri peluang kepada cina yang berterusan cekik darah orang melayu. Cina buat baik kat orang kita ni pun pasal nak sesuatu, bila dah dapat jangan harap la nak layan lagi..

....................
Reply To This Comment ...................
September 27, 2012 at 9:48 AM

lamaaaaaaa senyap, sekali dia berbunyi - ' Piiiraaaah '... hehehee

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 27, 2012 at 10:31 AM

Dia ni siapa?(anon 10:03) cakap macam tahu sangat? kalau main buat andaian, siapa pun boleh, jangan hidup dlm angan2 saja. Angan2nya ialah UMNO jaga kroni (mcm Anwar dulu?), bila PR memerintah, benda ni akan hilang... apa kau ingat PR dtg dgn pakej tanpa rasuah? org PR tu baik sgt ke?(mcm Anwar, Azmin dll). Inilah angan2 namanya. Puak macai PR banyak hidup dlm keadaan ini sebab kuat main ekor gamaknya...

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 27, 2012 at 10:45 AM

Betul... setuju 100%. macai PR dakwa aset melayu PPinang telah berkurangan selama BN perintah... contoh : BN perintah selama 50 tahun aset melayu hilang 50 peratus, tapi bila DAP/PR perintah 4 tahun aset melayu hilang juga 50 peratus, ratio mana nak pakai?.
bezanya BN guna cangkul, tapi PR guna jentolak... aset melayu tetap berkurang.
Rakyat makin bertambah jadi nak tak nak kjaan perlu sediakan tanah tapak kediaman, maka tanah melayu perlu dikorbankan itu adalah logik, takkan nak ambil tanah siam? jadi kalau 50 tahun 50%, itu adalah sesuatu yang biasa.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 27, 2012 at 11:59 AM

BAJET PAKATAN DIWUJUDKAN UNTUK MEMBERI TEKANAN PADA KERAJAAN PUSAT SEBAB ITU IANYA DIBENTANG KAN SELANG BEBERAPA HARI SEBELUM BAJET 2013,MEREKA BOLEH JANJI MACAM2 TETAPI UNTUK MELAKSANAKAN BELUM TENTU LAGI DAN MEREKA MENUNGGU JIKA ADA PERSAMAAN DIANTARA BAJET PAKATAN DAN BAJET KERAJAAN PUSAT DAN PASTINYA DAKWAAN MENIRU AKAN DIGUNAKAN.DAN SELALUNYA PASTI ADA SEDIKIT SEBANYAK PERSAMAAN KERANA BAJET KERAJAAN PUSAT SELALU "BOCOR" KEPADA PAKATAN.

....................
Reply To This Comment ...................
September 27, 2012 at 12:12 PM

TEPAT sekali kata saudara ! Kita juga kena tanya PR, Bajet itu satu bentuk Manifesto kah ? hehehehe

dan kalau ditanya mana nak dapat duit sebanyak bajet itu, kita dah boleh agak mereka akan kona tang Rasuah, konon melalui pembasmian rasuah mereka mampu jimat billion2.. boleh baca dah.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 27, 2012 at 1:32 PM

Cadang anwar ambik kelas bahasa cina and india supaya lebih senang menipu rakyat blainan bangsa. Ops.*!*
Pretty cute princess 84

....................
Reply To This Comment ...................
September 27, 2012 at 3:20 PM

Kalau dah ckp umno MENYALAH GUNAKAN DEB,cuma tnaya pulak saper BAPAK SALAH GUNA KUASA ni?? Kalau bukan pak nuar??

Hukum fekah pon dh ajar dlm bab bersuci.Di mana2 ada tempat terkena najis contoh karpet atau tilam,cukup setakat basuh di tempat terkena najis smpai hilang bau,warna dan rasa.Kalau masih was2,potong ajaer tempat yg sedkit 2 kemudian tampal.Bukan tukar tilam baru atau karpet baru.

Ckp DEB tak menguntungkan Melayu keseluruhan? Hbs 2 si Nizar,Khalid samad,rafizi dll belajar tinggi melangit dpt biasiswa kerajaan,ko ingt suma 2 turun dari langit ker??? Kalau xder usaha berterusan dari kerajaan memerintah dn Allah mengizinkan,suma 2 tak ada la bro..

....................
Reply To This Comment ...................
September 27, 2012 at 3:37 PM

Bila sebut bab rasuah teringat ceramah Zul Nordin.Dia ckp Ustaz Azizan dgn Pahrolrazi bergaduh smpai nk gulingkan MB bukan sbb nk TEGAKKAN NEGARA ISLAM ATAU HUKUM ISLAM,tapi sebab berebut projek yg dikatakan masing2 berebut nk dapat..

Itu la PR.Tak dpt kuasa,berlakon depan rakyat.Makan nasi bungkus la,jalan kaki la.Dh ada kuasa ke sana sini naik jet.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 27, 2012 at 9:03 PM

Dag masak dengan alasan orang bukan Melayu ni (anwar ni sama kategori sebab kempunan nak jadi PM) nak melemahkan lagi ekonomi orang Melayu. Ulang-ulang kali cakap DEB disalahgunakan. Tu je cara nak menghapuskan DEB walaupun takde bukti. Orang Melayu tolol pun percaya tanpa usul periksa walaupun ia melibatkan kerugian pada bangsa Melayu. Dari dulu dakyah mengatakan "DEB disalahgunakan" adalah propaganda orang Cina yang tak senang melihat bangsa kita semakin maju dan mungkin boleh menyaingi mereka. Sial.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 27, 2012 at 11:30 PM

hari ni aku ada crita kwn tmpt keja aku yang blh dikata kan pro Pakatan haram yang otak nya tak berapa nak cerdik seperti yang lain2. dia kata dia belajar kat satu kolej ni.yuran n belanja di tanggung beres oleh kerajaan belajar FREE tu!! untung dok kt Malaysia tau! sepanjang dia belajar kt situ ramai kwn2 dia termasuk diri dia. dia kata keputusan exam jatuh teruk walaupun study smpi ke subuh tapi ttp dapat result yang tak elok. tau sbb apa? dia mengatakan mungkin sbb selama ni belajar dok guna duit kerajaan yang kerajaan bagi free tu dari sumber yang haram!!! ish3...teruk betul pemikiran macam ya dak??

ni bukan fitnah tapi betul2 time aku keja tadi depa citer kat aku. saja nak bagi tahu betapa otak udang nya penyokong pakatan haram n. huhuhu

....................
Reply To This Comment ...................
September 27, 2012 at 11:35 PM

Hahahaha...yang saya hairan tu macamana dia boleh dapat kerja!

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 28, 2012 at 12:07 AM

dia dapat kerja dengan penat lelah yang dia belajar selama ni dok guna duit haram tu la...soalan dak tadika pun ley jawab :)

note sikit haram2 pun ttp pak2 lebai/anak2 nya/isteri2 nya dan bersamaan dengan nya kebas jgak...toi dak?yang selama ni kata ptptn tu riba duit haram la...dah tau riba pon ttp amik jugak...dah tu tak nak bayar pulak...dah hutang wajib la bayar...tak bayar dosa mudah saja toi dak?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 29, 2012 at 8:26 PM

Negara mesti bergerak ke fasa baru kerana dasar bumiputera telah disalah guna beberapa pihak untuk mengaut keuntungan berlipat kali ganda...... salah sapa? melayu yg nk cepat kaya, jual tender mereka. Cina lak bolot semua. Banggalah selangor dpt simpan berjuta2, simpanan untk sewa JET.

Post a Comment