........... Ada Nabi Ajar Jadi Ulama Parti Politik ? - DrMAZA | dinturtle - Blogger PARTI MELAYU

Ada Nabi Ajar Jadi Ulama Parti Politik ? - DrMAZA

Friday, September 21, 201213comments

Saya baca tweet dibawah dari sebuah blog pro Pas, artikel bergambar yang tajuknya berupa satu sindiran - Ini Yang Berlaku Bila Ulama Muda Umno Tak Boleh Jawab Soalan Dr Asri.

Menarik bagi saya kerana dua sebab - Pertama , Maza dan UFB berbalas pantun hehehehe ....



Dan Kedua , kenapa tweet diatas dijadikan sindiran terhadap Ulama Umno saja ? Hanya kerana UFB menjawab maka dirumuskan yang DrMAZA menyoal beliau ?

Padahal soalan Dr MAZA itu secara UMUM - Ada Nabi ajar jadi Ulama Parti Politik ? 

Yang saya nampak, dalam Pas LEBIH BANYAK mereka yang digelar sebagai Ulama, tidakkah mereka itu juga tergolong dalam Ulama Parti Politik ?

Kepada Ulama2 Pas, sila jawab soalan Dr MAZA - ADA NABI AJAR JADI ULAMA PARTI POLITIK ?

Share this article :

+ comments + 13 comments

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 21, 2012 at 2:04 PM

pak din.hahaha.maza ni xbole pakai mana.ambo kenal sgt dio.mmg perangai mcm tu jak sekoloh

....................
Reply To This Comment ...................
September 21, 2012 at 2:27 PM

seperti biasa, saya akan jawab - Saya komen KENYATAAN bukan PERIBADI. :)

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 21, 2012 at 3:33 PM

rasanya dah naik bosan juga dengan kerenah orang orang PAS kini. mereka mendakwa mereka lebih islamik tetapi dari senario yang dipaparkan, jelas sekali mereka mereka ini hanya bijak menilai orang lain tanpa melakukan muhasabah diri. segala apa yang berupa sindiran umum mereka akan nampak kepada orang lain dan dalam soal ini adalah UMNO. kenapa jadi begini agaknya? ada kah mungkin mereka mereka ini menganggap bahawa segala apa yang mereka lakukan itu berlandaskan kebenaran?

keapada saya, ternyata dengan jelas bahawa sindiran itu lebih memberati kepada pehak PAS yang (kononya) telah melahirkan ramai ulamak politik. ada juga dari kalangan mereka itu ulamak bikinan ya'ani ulamak segera saperti si polan artis tu.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 21, 2012 at 3:59 PM

sila jawab soalan Dr MAZA - ADA NABI AJAR JADI ULAMA PARTI POLITIK ?

1. Sebelum PRU 13... HELL NO!! MANA ADA
2. selepas PRU 13.. ADA!! KAU ORG TAK MENGKAJI HADIS
3. SEMASA PRU13.... INI SEMUA FITNAH UMNO!!

....................
Reply To This Comment ...................
September 21, 2012 at 4:59 PM

sebab itu saya suka merujuk kpd sumber media Pas supaya sebarang tuduhan yang dilemparkan biarlah seimbang :)

Macam isu syaitan, antara TDM dan Nik Aziz

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 21, 2012 at 5:02 PM

Kenyataan cermin peribadi. Bahasa cermin bangsa. tak cukup lagi ke.. ?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 21, 2012 at 5:31 PM

islam dan politik tak dapat dipisahkan. makanya kalau ada parti agama maka adalah ulamak politik.

di Indon ada nahdatul ulama

di m'sia ada ameno dan pis

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 21, 2012 at 5:33 PM

siap ada majlis ulama lagi tu! pihak mana ya?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 21, 2012 at 6:02 PM

saya rasa pandangan UFB ada benarnya. sebabnya ialah kalau himpunan aman dibenarkan...cuba bayangkan apa akan jadi kalau ada himpunan sedemikian itu dari semasa ke semasa di tanah suci?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 21, 2012 at 6:05 PM

bagaimana dengan institusi pembankan?

tak boleh ada jugak ke?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 21, 2012 at 7:17 PM

SEBENARNYA SOALAN MAZA TU BUKAN KEPADA UMNO SAJA...TETAPI JUGA KEPADA PAS. DAN TERBUKTI LAGI BAHAWA UFB GOT BALLS DENGAN MEMBALAS HUJAH. SAMA BERI NASIHAT. MEREKA2 YANG MENGAKU ULAMA DALAM PAS??? SEMUA KELU OTAK SEMUA BEKU..NO BALLS KATA OMPUTEH..KAH KAH KAH

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 21, 2012 at 7:54 PM

mmg la nabi x ajar tp semua asas sudah nabi ajar cukup utk kita sambung segala yg ada di zaman moden.

tp itu bukan bermaksud kita boleh sewenang-wenangnya membolehkan semua sbb zaman dh berubah. tp itu mmg stand fav maza dr dulu lagi.

mana kita boleh ikut nabi kita ikut la. mana yg bawa kebaikan dan keburukan kita boleh fikir mcm demo. ckp la pape pn hakikatnya demo oleh puak2 pakatan byk membawa kebaikan ke huru hara? ape yg derang buat tendang2 tunjuk bontot semua tu islam ke?

ini bukan spekulasi lagi dan berlaku pn nampak depan mata ape jadi. jadi ape rationalnya nk mempertahankan demo?

setau saya prinsipnya selagi kita boleh ikut sunnah nabi selagi itu kita ikut. misalnya mcm demo. mungkin ade yg berbelah bahagi boleh ke x since nabi x buat. tp dlm keadaan was2 selalunya kita ikut yg mana? lebih jgn buat kan?
jadi jalan selamatnya jgn buat. sbbnya kalau buat jadila ape yg kita nampak kt berita.

xkan semua bende kita nk justifykan boleh sbb zaman nabi belum ada lagi. time zaman nabi penyangak mata wang belum wujud lagi. jadi boleh ke kita benarkan ape george soros buat dulu kt negara kita?

sbb itu saya gelar dia ulama liberal. semuanya nk dilihat dr sudut moden.

melayu hampa.

....................
Reply To This Comment ...................
September 21, 2012 at 9:50 PM

Kalau idiom pun main terjemah direct, nak harap apa lagi ?

Post a Comment