........... Kerajaan Lembik - Jika Ada Alternatif Lain, Dah Lama Saya Tinggalkan ! | dinturtle - Blogger PARTI MELAYU

Kerajaan Lembik - Jika Ada Alternatif Lain, Dah Lama Saya Tinggalkan !

Friday, August 31, 201228comments

Jom baca respon Menteri Dalam Negeri berhubung Janji Bersih semalam - Sinar

KUALA LUMPUR - Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein melahirkan rasa puas hati kerana tiada insiden tidak diingini berlaku ketika 'Himpunan Janji Bersih' yang dianjur tanpa permit oleh badan bukan kerajaan, semalam.
  
Beliau turut mengucapkan tahniah kepada polis, Dewan Bandaraya Kuala Lumpur dan semua pihak yang bertugas menjaga keselamatan ketika himpunan itu berlangsung di Dataran Merdeka, malam tadi.
  
"Kita tengok bahawa sambutan mereka yang cuba untuk memporak-perandakan sesuatu kali ini, tidak menjadi. Tetapi kita mesti sentiasa berwaspada,"


KIRA SETTLE LAH TU ?

Ya, perhimpunan semalam saya sendiri akui berlangsung dalam keadaan AMAN ( KLiK ) TAPI bagaimana pula dari segi UNDANG-UNDANG bila pihak berkuasa yang dipertanggungjawabkan untuk menjaga KEDAULATANnya telah menyatakan bahawa perhimpuan janji Bersih semalam adalah HARAM ?

Saya copy komen dari seorang pembaca setia saya -

aman atau tidak, isu masih sama. mereka fikir mereka saja yg berhak ke atas malaysia. mcm mana plak yg tidak merestui perhimpunan tersebut. kami pn rakyat msia. benci pn ade tgk negara aman tp ada2 saja yg nk didemokan. bertambah meluat bila budaya demo ni bukan budaya kita pn.

mungkin dalam menuju kemodenan kita kene ikut segala budaya barat. benarla kata tun m, kita ni belum tentu betul2 merdeka. akan selalu ada anasir yg memaksa kita ikut budaya mereka. benar la kata Allah SWT org yahudi dan nasrani xkan redha dgn kita selagi kita x mengikut cara mereka.

benarla juga kini heritage yg ambiga tinggalkan utk rakyat msia berkembang subur dalam setiap sanubari anak2 muda kita.

akhirnya secara general kita melihat kerajaan seolah2 hanya serve mereka2 ini aja yg selalu mendemand mcm2. org2 seperti kami yg cuba memahami kerajaan dikerah supaya tetap cuba memahami. hak2 kami tidak pula kerajaan dgr. hanya tahu entertain mereka2 ini yg cuba buat hal di negara kita.

kalau pn perhimpunan adalah aman saya masih memandang jijik mereka yg cuba menghasut kebencian, kempen yg x habis2 menunjukkan kita ni tidak tahu bersyukur spoil dan manja x habis2 meminta2 seperti la kwn2 sekerja saya kene cukai gaji pn bising padahal semua negara kecuali negara kaya arab saja yg tidak mengenakan cukai. inilah org2 yg kerajaan lebih layan.

kami yg cuba memahami dipandang sepi.

barangkali najib kene lihat pendekatan yg diambilnya. sejujurnya kalau ade alternative lebih baik dh lama saya tinggalkan BN yg dilihat dayus terlalu mengikut telunjuk dan xtau bertegas.

melayu hampa.


Ya, saya setuju dengan pandangan saudara Melayu Hampa diatas. JIKA ADA ALTERNATIF YANG LEBIH BAIK DARI NAJIB @ BN, DAH LAMA SAYA TINGGALKAN ! .... jika beginilah cara kerajaan yang LEMBIK dan TAKUT untuk bertindak.

Buatlah BERIBU AKTA sekalipun tapi kalau tak reti nak kuatkuasakan - TAKDE MAKNANYA !

Sila rujuk Akta Perhimpunan Aman 2011 dari Wiki -

Ciri-ciri selepas pindaan

  1. Fasal 4 : menyatakan hak untuk menganjurkan suatu perhimpunan atau menyertai suatu perhimpunan secara aman dan tanpa senjata di bawah Akta ini tidak meluas kepada yang berikut:
(a) seseorang bukan warganegara; (b) perhimpunan yang diadakan di mana-mana tempat larangan dan dalam jarak lima puluh meter dari had tempat larangan; (c) suatu protes jalanan; (d) berhubung dengan penganjuran suatu perhimpunan, seseorang yang di bawah umur dua puluh satu tahun; dan (e) berhubung dengan penyertaan dalam suatu perhimpunan selain perhimpunan yang dinyatakan dalam Jadual Kedua, seseorang kanak-kanak.
  1. Fasal 8 : Seseorang pegawai polis boleh mengambil langkah yang difikirkannya perlu untuk memastikan perhimpunan berkenaan dikendalikan dengan teratur.
  2. Fasal 9(1) : Penganjur hendaklah memberi notis mengadakan perhimpunan kepada polis daripada 30 hari kepada sepuluh hari.
  3. Fasal 9(5) : Polis boleh mengenakan denda ke atas penganjur sebanyak RM10,000 sekiranya tidak mengemukakan notis untuk mengadakan perhimpunan kepada polis.
  4. Fasal 12(1) : Memendekkan tempoh untuk polis memaklumkan kepada pihak berkepentingan berhubung perhimpunan tersebut – daripada daripada 48 jam kepada 24 jam.
  5. Fasal 12(2) : Tempoh untuk pihak berkepentingan membuat bantahan kepada polis ke atas notis perhimpunan berkenaan pula dipendekkan daripada lima hari kepada 24 jam.
  6. Fasal 14 : Tempoh untuk polis memberikan respons ke atas bantahan berkenaan juga dipendekkan daripada 12 hari kepada lima hari.
  7. Fasal 15 : Pemusatan kuasa serta budibicara untuk polis mengenakan apa-apa sekatan dan syarat tambahan yang difikirkan perlu atau sesuai
  8. Fasal 16 : Memendekkan tempoh rayuan yang dikenakan ke atas penganjur perhimpunan untuk membuat rayuan kepada menteri.
  9. Fasal 21 : Membolehkan polis untuk menggunakan segala kuasa serta kekerasan untuk menyuraikan sesebuah perhimpunan
  10. Fasal 21(3) : Polis boleh mengenakan denda sehingga RM20,000 berbanding denda sebanyak RM2,000 kepada individu yang ditahan dalam perhimpunan.
  11. Tempat larangan - tempat ibadat, stesen janakuasa elektrik, stesen minyak, terminal pengangkutan, tadika dan juga sekolah - lingkungan 50 meter .

Share this article :

+ comments + 28 comments

....................
Reply To This Comment ...................
August 31, 2012 at 4:12 PM

Harap pas keluar dari pakatan haram untuk kit a pilih pas, lebih berani Dan Ada telur dari umno

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 31, 2012 at 4:27 PM

MELIWAT pun takpe, asalkan "aman"

....................
Reply To This Comment ...................
August 31, 2012 at 4:51 PM

Dua sepupu ni memang lembik dan akan sentiasa play safe untuk kepentingan politik diorang.Aku tak tahu sampai tahap mana baru silembik berdua ini akan mengambil tindakan?

Selagi tidak ada penguatkuasaan dijalankan terhadap pengkhianat2 dan penjenayah2 terbuka ini semakin galaklah mereka membuat provokasi dan demonstrasi haram atas nama kebebasan demokrasi kepala bapak diorang.

10 ribu orang berhimpun secara haram dibiarkan bertindak sesuka hati,menghina lambang negara,menghina dan membakar gambar PM(yg lembik)tapi tiada apa2 tindakan diambil.

Bayangkan betapa kecewa dan sakit hatinya majoriti rakyat yang mematuhi undang2 dan menghormati sertai mencintai negara ini.Hak minoriti ditatang bagai menatang minyak yang penuh,hak majoriti disepak terajang bagaikan tiada nilai apa2.

Jangan salahkan kami kalau ada diantara kami yang mengambil tindakan sendiri kerana sudah terlalu bosan dengan pihak berautoriti sudah tidak berfungsi.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 31, 2012 at 5:13 PM

Cuba anda semua fikir kronologi PM-PM di Malaysia dan apa yang berlaku.

1) Tun .M
LKS, Karpal atau DAP: Hampir habis suara, org anggap mcm semut merah shj!!!
Al-Jubs: Dipecat, didakwa dan terus masuk jell!!!
Nik Ajis, Hadi & Sabu atau PAS: kelurr mcm2 fatwa kapirkan UMNO, Tuhan mencarut dan berkerjasama dgfn setan... tapi UMNO tetap relaks dan teguh!!!
Demontrasi: Sapa berani kena ISA dan masuk jell?

2) Pak Lah
LKS & Karpal atau DAP: Sdah mula start naik minyak
Al-Jubs: Bagai anjing yg baru dibebaskan...
Nik Ajis, Hadi, Sabu & PAS: sdah start nak buat 'deal' dgn kapeer harbeey!!!
Demontrasi: Can go beb... mcm Bershit 1!!!

3) Tok Jib
sendiri pikirlah... malas mo ulas kelembikkanya!!!

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 31, 2012 at 5:25 PM

wahhh hahaha ingat kene pukul bagi comment camni oleh yg setia dgn bn.

tp rakyat nk melihat kerajaan bertegas for a change. pembangkang having a field day sbb kerajaan penakut. mereka makin melampau.

lebih3 lagi bila semua org nk membenarkan segala yg haram atas nama hak asasi. kalau kerajaan x reti nk bertegas ape jadi dgn negara kita nnt?

sudah2 la jadi mr nice guy. nobodys appreciating u doing tht. yg membangkang xkan sokong anda. yg cuba memahami akan menjauhi anda. yg dikendong x dpt yg dikejar berciciran.

kita harap kerajaan akan lebih bijak. act like one.

melayu hampa.

....................
Reply To This Comment ...................
August 31, 2012 at 6:09 PM

Yer ker pas BERANI.Kalau pas BERANI,dia tak akan join PR.Sebab TAK BERANI lwn umno la dia join PR.Dulu masa pas belum terjebak dgn DAPig,umno kuat dn Malaysia aman jer.

Dulu DAPig kalau nk serang melayu/Islam pon secara tersirat dn sembunyi2.Sekarang bila ada pelacur bernama PAS yg rela mMENGANGKANG bila DIPERLUKAN,maka lihatlah apa yg terjadi pd hari ini.

Ingatlah nk salahkan UMNO & NAJIB 100% pon sush jugak.Kalau tak ada macai dan melayu yg sanggup menjadi pelacur jalanan kpd DAP,suma ini takkan terjadi.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 31, 2012 at 6:52 PM

KESIMPULANNYA, TAK GUNA KITA MEMATUHI UNDANG2. LANGGAR JE. BILA DIDAKWA, BOLEH JADIKAN SEMUA YANG BERLAKU SKRG SBG FAKTA PEMBELAAN..HEHE

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 31, 2012 at 7:13 PM

korang nampak tak bila nuar tak de dalam perhimpunan tak ada huru hara, jadi secara automatik taik jatuh kepada nuar, ha ha ha

....................
Reply To This Comment ...................
August 31, 2012 at 7:40 PM

Setuju sngt dgn Melayu Hampa,Hishamuddin xpenah ambil apa2 tindakan pun!! Buat lh ape saja..aku rasa sejak aku berakal hingga kini dia lh Mentri paling lembik sekali!!

Darah Melayu-Mantin

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 31, 2012 at 8:20 PM

Wei! Hisham faham ker apa dia cakap tuh. Dia berpuas hati dengan perhimpunan yang tak ada permit? Dia ni cakap macam orang tak sekolah. Macamana pulak dengan undang undang? Siap mengucapkan tahniah kepada Polis dan DBKL kerana bertugas menjaga keselamatan. Orang yang buat salah dan langgar undang undang pun nak kena jaga? Dia tak malu ker cakap macam tuh? Aku fikir orang yang bodoh pun paham perhimpunan itu haram dan perlu diambil tindakan.

Kalau macam nilah gayanya aku rasa Hisham ni nak kena lelong. Perhimpunan itu saja dibuat secara aman kerana nak tunjukkan kepada rakyat bahawa mereka adalah bersih tidak saperti yang disangkakan. Dulu yang berlaku huru hara disebabkan polis yang provoke. Daripada sini mereka akan mencuba menarik perhatian rakyat untuk menyertai mereka. Sekarang ni Hisham puas hati, esok dia akan merana. Harap Hisham ikutkan lagi kerenah mereka. Bak kata Melayu Hampa, kalaulah ada parti alternative yang lebih baik, tetap akan aku tinggalkan UMNO/BN daripada memendam rasa. Aku sangatlah kecewa dengan pemimpin macam ni.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 31, 2012 at 8:21 PM

betul, betul, betul

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 31, 2012 at 8:24 PM

apa pun tindakan yang bakal berlaku daripada penyokong yang begini lama setia dengan kerajaan, aku tetap akan menyokong. kesabaran aku sudah diuji ketahap maxima.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 31, 2012 at 8:28 PM

yang benar tetap benar. walau bagimana pun undang undang sepatutnya didaulatkan kerana hanya undang undang sahajalah dapat menjamin keselamatan dan kestabilan negara. tapi kalau undang undang dah dipinggirkan, persiapkanlah langkah.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 31, 2012 at 8:30 PM

nak langgar boleh beb tapi kena masuk Pakatan, sebab apa yang Pakatan buat Hisham tak boleh ambek tidnakan.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 31, 2012 at 8:31 PM

aku tak pikir disebabkan anuar tak der. ini suma strategi dorang. saja nak bagi tau yang dorang buat tu bersih. kalau tak bersih kenapa tak kena tangkap?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 31, 2012 at 8:33 PM

lebik satu hal tapi mungkin dia penakut. sebab kalau jadi sesuatu dia tak tau nak jawab.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 31, 2012 at 9:29 PM

contohnya, langgar lampu isyarat merah, memotong di garisan berkembar, double parking bla bla bla..selagi takde eksiden..ok la kan? ye laa...TIADA INSIDEN YANG TIDAK DIINGINI KAN?

contohnya, main mercun, hisap dadah, seludup rokok, minum arak, langgan pelacur, urut batin, gay lesbian, murtad..kira ok la kan? HAK ASASI KAN? SELAGI TIADA INSIDEN YANG TIDAK DIINGINI, BOLEH LAH KAN?

begitu ke hisyam? resign je la wei..

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 31, 2012 at 9:43 PM

Ya betul to TLA.... Saya sokong dan amat setuju, hanya sibebal saja yang menyokong pas dan PR, walau apa terjadi kpd umno, namun menyokong pas adalah pilihan yang ke sepuluh, menyokong pkr adalah pilihan ke seratus..... Baik sokong bebas dari menyokong silahabau.

....................
Reply To This Comment ...................
August 31, 2012 at 9:56 PM

Melihat perhimpunan merdeka mlm ini, mendengar ucapan Najib, barulah terubat rasa kecewa dan hilang keyakinan kpd BN.......
Memang kita amat kecewa dgn Hisyam, sebaik mukanya muncul di TV, terus rasa ..... Tak tau nak ckp. Tapi langkah kita masih jauh.... Lets forget about him, ada kerja lebih besar menanti...... Kita perlu kuburkan pr dlm pru13, demi survival anak cucu kita, tanpa UMNO dgn bantuan Allah, kita akan merempat mcm palestin.
Saya menyeru kpd kwn2 disini agar kita pendamkan sementara kekesalan kpd pimpinan UMNO, jgn jadikan perkara ini sebagai penghalang sokongan kpd kerajaan. Sedangkan aljub yang terang2 melakukan onar, puak dia boleh pejam mata, pok nik dgn fatwa karunya pun puak dia boleh telan dan hadam.... Apalah sgt kes Hisyam ni, sekali lagi kita diminta telan dulu.... Kita luahkan selepas pru nanti..... He he he!!!!!

....................
Reply To This Comment ...................
August 31, 2012 at 11:11 PM

sekadar pandangan...
Saya amat bersetuju dengan komen komen dipamerkan di atas. Malah saya luahkan keresahan saya di 2 penuliasan saya iaitu (1)http://nasirwise.blogspot.com/2012/08/himpunan-janji-bersih.html dan (2)http://nasirwise.blogspot.com/2012/08/himpunan-janji-bersih-ulasan.html (3)http://nasirwise.blogspot.com/2012/08/himpunan-janji-bersih-ulasan.html
Pendekatan saya ialah kita berperanan sendiri setelah undang undang sedia ada tidak sempurna, Kerajaan tidak ada Peguam Negara yang brkelibar dan sikap Yang Arif Tuan Hakim yang terlalu demokrasi dan kadang kadang alasan agama Islamnya tidak digunapakai.
Saya mungkin salah????

....................
Reply To This Comment ...................
August 31, 2012 at 11:25 PM

salam semua ..... TerimaKasih diatas pandangan anda. Saya percaya keikhlasan luahan semua dan ternyata RAMAI yang sependapat. Dan saya percaya juga RAMAI diluar sana juga berfikiran sama.

Mesej kena dihantar dan kena kuat supaya didengari. Lebih baik kita luahkan di sini sementara masih ada masa untuk diperbaiki daripada diluahkan geram itu diatas kertas undi.

Tapi kalau Najib masih nak terus PLAYSAFE, dan pak2 Menteri semua terus nak bodek Najib .... mungkin fenomena UNDI PROTES PRU12 berulang.

Saya harap Najib dan Umno faham apa maksud FED-UP !

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 31, 2012 at 11:49 PM

baca dan fikir idea ni..

mthago.com/2012/08/27/tafsir-of-surah-an-nur-verse-55-part-1/

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 1, 2012 at 1:14 AM

salam,

ya la. kita yg dok sokong dapat apa ? dapat penyakit angguk aje dan sakit telinga serta hati bila kena kutuk dengan orang yang serba betul. mana ada pembelaan. semua yang bersih buat betul belaka. ah jib gor nak menang lebih dua pertiga macam pak lah menang mula dulu. lepas tu mula nak buat taik pasal ramai yg sokong. ada la pulak nanti yang tumpang menang ambil kesempatan. harap ah jib gor pandai menilai orang yang dok ada disekelilingnya.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 1, 2012 at 1:38 AM

saya rasa ade pemimpin yg masih fikir kuasa mereka dtg dr Allah SWT. mungkin mereka berfikir yg mereka beramal dgn nama Allah dgn mendahului rakyat dlm sesuatu isu. saya x setuju dgn ape yg dikatakan dlm link tp mengakui hakikat bahawa mungkin majoriti begitu. dlm konteks najib mungkin bukan begitu. saya ingin percaya..

tp setuju dgn ape yg diperkata tentang pas dan tabligh. kita punyai acuan sendiri dgn tafsiran kita tentang islam. ada islam versi x suka jamak sbb mereka rasa kalau sembahyang x jamak lebih baik sbb lebih byk usaha sedangkan hukum adalah harus kalau boleh melakukan jamak.

utk tidak sesat nabi saw dh bagi jawapan. kembali pada al-quran, hadiths dan sunnah. kadang2 kita x boleh lari dr terpaksa menafsir. tp mcm kes pas. dh byk sangat tanda bagi yg berakal utk melihat mereka bukanlah cth islam sejati. islam itu bukan pas dan vice versa. selebihnya hanya kelemahan org melayu yg taksub begitu senang tertipu kalau dijaja segala yg kelihatan islam. lemah sgt kita ni. passionate tp tidak tau berfikir. utk itu pn ada jawapan nabi saw. wasatiah. jgn melampaui batas, cthnya dlm ketaksuban melampau pada tuk guru mereka. perkataan taksub pn dh membawa mesej melampau.. tp org kita..., maka saya adalah melayu yg hampa.

melayu hampa.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 1, 2012 at 6:35 AM

minta dimaafkan kiranya pandangan dari segi kuasa, kita punyai perbezaan. apa yang saya faham kita tidak punyai kuasa kerana yang berkuasa hanyalah Allah. Allah yang menggerakkan dan Allah jua yang mendiamkan. didalam firman Allah ada mengatakan "tidak bergerak sebesar zarah melainkan AKU yang gerakkan". kita juga tidak punyai kuasa saperti didalam ayat "la haulawala ..........." mungkin anda keliru dengan alasan saya, tapi insya allah, kiranya anda benar benar ikhlas, tanyakanlah kepada orang orang yang lebih pandai.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 1, 2012 at 6:42 AM

rasanya undang undang yang sediada kiranya dilaksanakan, mencukupi. apalah gunanya jika undang undang dilaksanakan untuk pehak tertentu sahaja dan biasanya yang menjadi mangsa ialah mereka yang menyokong kerajaan. lihatlah ke arah sebelah sana dan didepan mata tika ini, perhimpunan itu dikatakan haram tapi pak menteri dengan megah mengatakan dia berjaya. peguam negara yang berkalibar saya setuju dan undang undang islam untuk digunapakai juga saya bersetuju.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 1, 2012 at 6:47 AM

benar saperti kata saudara. kita telan dulu walau pun terlalu pahit untuk kita lakukanya. amat jelas sekali undang undang yang tidak dilaksanakan telah menimbulkan terlalu banyak persepsi buruk terhadap kerajaan.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 1, 2012 at 8:37 AM

sudah tentu. tp utk mengatakan semua tidak sedar kuasa dtg dr Allah.. itu saja yg x setuju. saya ingin percaya najib bukan begitu. anwar sudah tentu. pak lah ntah. nik aziz plak riak mungkin mengatakan Allah merestui dia, sbb tu Allah biar dia berkuasa sedangkan itu mungkin dugaan utk dia. sampai sekarang pn x letak2 jawatan. alasan uzur x lekang pula dr mulut.

melayu hampa.

Post a Comment