........... Besarnya Kepala Abby Bila Menegur Dr MAZA ! | dinturtle - Blogger PARTI MELAYU

Besarnya Kepala Abby Bila Menegur Dr MAZA !

Wednesday, August 29, 201259comments


Alahai Abby ...besar sungguh kepala cik adik sekarang ni ya ? Terkejut juga seposen bila baca nada tweet Abby yang ditujukan kepada Dr MAZA yang bagi saya TIDAK MUNGKIN datang dari seorang yang ......... beriman.

Dr belajar tinggi tapi kenapa masih persoalkan ( Hudud )  ?

Bayangkan apa yang berlegar dalam kepala besar siAbby semasa jari jemari lentik beliau memetik punat2 hp nya untuk menaip mesej tersebut ? Hanya satu jer perkataan yang bagi saya layak buat Abby - SOMBONGRIAKLUPADIRIBIADAP !

Semuanya bermula dengan tweet MAZA yang ini -



Kemudian minah kepala besar ni, agaknya tergedik2 kegatalan, tak boleh duduk diam selagi tak ajar Dr MAZA ini akan tanggungjawab sebenar seorang Islam menurut apa yang diajar oleh Pas.


Pengalamannya beberapa bulan berada diatas pentas ceramah Pas dan menjadi pujaan orang Pas telah memberi kesan kepada kepala Abby yang semakin membesar ! Abby boleh perasan yang dia sudah SETARAF dengan para ulama yang belajar dan mengajar agama berpuluh tahun ..



Adeeeeh .... Sesiapa tahu bagaimana rupanya Abby bila ditegur / disindir oleh Dr Maza ? Saya tak pasti samada Abby ada jawab tweet diatas, malas saya nak cek ...

Kemudian ditambah lagi oleh Dr Maza -



Saya benar2 harap Abby dapat menerima teguran dan pelajaran yang diberikan oleh Dr Maza diatas. Terimalah dengan hati terbuka dan bincangkan bersama ustaz/ustazah bukan politik pula. Fahami benar2 maksud tweet Dr Maza itu.


Sumber Visual Tweet dari CTS

Share this article :

+ comments + 59 comments

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 29, 2012 at 10:55 PM

abby mana fhm.. confirm dia xbalas!!.. quran dan hadis pn, ntah dia dh habis belek ke blom??.. tau ikut telunjuk org, BESAR KEPALA!!!!...

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 29, 2012 at 11:02 PM

Abby p lah belajar dan menuntut ilmu.....nakkan dunia kena berilmu, nakkan akhirat kena berilmu, nakkan kedua2nya pun kena berilmu.

....................
Reply To This Comment ...................
August 29, 2012 at 11:04 PM

suruh si abby tu dtg ceramah kat banting...bior kengkawan wa sekolahkan dia balik!

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 29, 2012 at 11:13 PM

wahai cik abby abadi...sebelum anda berbicara tentang hukum hudud tu...baiknya tengok hukum apa yang ada pada diri kita dulu...cukur kening sampai melentik tu cik abby...apa hukumnya???...coba tanya ostad dan ostazah disebelah tu yeee..

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 29, 2012 at 11:19 PM

nak lawan ngan bekas mufti...

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 29, 2012 at 11:25 PM

aduhai.... apalah nk jadi. tgk2lah kalau ya pun nak menegur. perhalusi dulu apa perkara yg nak kita tegur. kalau dah kita pun ilmu agama sgt cetek, sblm nk menegur org lain yg semua org tahu ilmunya ada lbh byk kalaupun x tinggi melangit, pergilah cari ilmuan/ulama yg muktabar dptkan penjelasan. kalau dh nyata salah maka tanya org yg lbh arif mcm mana nk menegur. saya yg cetek ilmu ni pun blh faham apa yg dr asri ingin sampaikan. islam ni bukan agama lapisan atas je abby oi. sb tu la hudud tu perlu kajian terperinci utk dilaksanakan di negara yg berbilang agama krn islam mendahulukan keadilan... kata bergabung dgn parti keadilan, tp keadilan dlm islam pun kamu fail abby oi...memalukan sungguh.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 29, 2012 at 11:33 PM

korang jangan lawan Aby tu dia lagi tinggi taraf dia dari x mufti sebab ari2 belajar dari under titi pas, dan layak masuk Syurrr gaaa pas sebab jadi ahli seumur Pas. ha ha ha

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 29, 2012 at 11:43 PM

geng Pas takmau meroyan ker ustazah kesayangan kena kritik?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 29, 2012 at 11:49 PM

BODO BODO BODO

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 29, 2012 at 11:51 PM

betul kata ustz asri islam bukan ikut ikutan dari situ abby harus berhati hati dosa lepas belum diampun lagi olih allah ini buat dosa kering dengan saorang ulamak berhati hati bila kita bercakap dengan org yg tinggi ilmu ugama nya hudud bolih di kuat kuasakan tapi kena banyak buat kajian bukan hari ini cakap hari juga bolih dilaksnakan.jangan kerana masuk pas semua ulamak tidak betul kalau kita asal nya ada pendidikan ugama tahu hukum hakam kita tak cakap macm ni masuk pas semua bolih.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 30, 2012 at 12:03 AM

Sapa2 yg ada tiket pergi syurga mmg la berani...dr maza mana ada tiket beb..? Aku pon tgh dok pikir nak beli tiket syurga nie...kopiah dgn jubah dah beli...tiket syurga je tak beli2...utk ustazah abby...meh le kt abg...nak bagi tazkirah skit jam 3 pagi...nanti bila abg dah ada tiket syurga abg bagitau ek...

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 30, 2012 at 12:18 AM

Dah riak dan takbur si bAbi ni ea. Baru diberi peluang sikit, dah nak mula mencerca orang len pulak. Sapelah agaknya mentor dia kat PAs tu ea? Kita tengok je lah gelagat janda gedik peliharaan Pas ni. Aku dah lama meluat kat dia ni. BTW, dah lama tak dgr si kucing Bob Lokman tu. Ape cite?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 30, 2012 at 12:22 AM

Sdra Din,
All I can say to this aunty is: KENA SEBIJI
Klu saya malu besar ditegur begitu.
Who is this aunty anyway? Does she know who Dr Asri is?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 30, 2012 at 12:30 AM

Saya masih tak faham kenapa abby ni begitu lancang mulut menegur Dr Maza... Setelah merenung2 dpt kesimpulan... Keceluparan abby sebenarnya adalah menifestasi kpd sifat perasan yang begitu meluap2 bagi kebanyakan ostad pas. Asal saja berbaiah dgn pas, maka mereka merasa semua org lain berada dihujung kuku mereka, merekalah penunjuk jln, org lain semua salah. Mereka saja yang betul. Inilah sifat bongkak yang dimiliki iblis... Mungkin kini telah menjadi ikutan....

....................
Reply To This Comment ...................
August 30, 2012 at 12:43 AM

Dia punya menyindir tuh... Kita yang baca pun boleh jadi sakit hati. Dia MENGAJAR bukan berdialog atau berbincang.

....................
Reply To This Comment ...................
August 30, 2012 at 12:46 AM

Kalaulah dikatakan hatinya sudah terbuka, apakah itu bermakna secara otomatik dia sudah berilmu?

....................
Reply To This Comment ...................
August 30, 2012 at 12:50 AM

Babi? gelarlah kucing ke, rabbit ke, hamster ke, burung kakaktua ke.. babi tu dah ada yang punya.

....................
Reply To This Comment ...................
August 30, 2012 at 12:55 AM

Well..actually... There are only two categories of ulama to them - Pas ulama and non Pas ulama. Nama tak penting.

....................
Reply To This Comment ...................
August 30, 2012 at 12:56 AM

I LIKE !

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 30, 2012 at 1:48 AM

hamPAS, hamPAS, hamPAS

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 30, 2012 at 2:04 AM

dah tinggi mana ilmu budak ni..hingga dgn bekas mufti pun dia nak ajar..
bila pakai tudung, masuk parti politik dan dapat berceramah adakah budak ni dah anggap diri dia dah berilmu..?? agak2nya dah berapa ramai guru agama budak ni dah pegi menuntuk....

sepatutunya org seperti DR Maza ni lah budak ni pegi belajar dan mendalami ilmu agama tapi tidak DR Maza ni plak yg nak diajarnya...

ilmu tak ada tapi EGO je besar.. cakap ikut nafsu

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 30, 2012 at 2:07 AM

muslimah jangan samakan diri dengan yb bukit lanjan. noktah

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 30, 2012 at 2:16 AM

Kesian Abby ... Terlampau nak publisiti jangan sampai terdedah kebodohan diri sendiri. Mengaji dulu.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 30, 2012 at 2:20 AM

Abby ... faham tak Hukum Hudud ?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 30, 2012 at 2:22 AM

Dah bertudung .... Bagus. Dah faham hukum. Bertudung tapi kalau muka masih didandan apa hukumnya? Jawapan tidak ada dalam skrip drama TV. Ada dalam kitab.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 30, 2012 at 2:27 AM

Din oiii, lepas ni boleh tak kau buat topik tentang pok nik melenting pada ustaz Fathul Bari tentang ILMU hantar surat jemput muzakarah tentang hudud tu.

Sama dengan abby, pok nik pun sama bongkak suka perasan dirinya betul & pandai(konon2 tinggi sangat ilmu) padahal sebaliknya. Aku rasa pok nik melenting kata 'siapa ustaz Fathul Bari saya tak kenal' tu macam pok nik takut nak bermuzakarah bincang pasal hudud. Surat jemputan tu sudah lama dihantar pada 6 Jun sampai sekarang pok nik belum jawab, pok nik cuma jawab dia belum baca lagi surat tu & kata siapa Fathul Bari saya tak kenal bila ditanya wartawan.

....................
Reply To This Comment ...................
August 30, 2012 at 2:38 AM

Inilah sifat bongkak yang dimiliki iblis... Mungkin kini telah menjadi ikutan....

Bodoh abadi? Setakat ini nampaknya macam tu lah! Dah tak terubat nampaknya.

....................
Reply To This Comment ...................
August 30, 2012 at 3:40 AM

sebenarnya aku tak bersetuju dgn ustaz maza ni,kalau sampai bila2 pun mempolemikkan hukum hudud ni pada orang bukan islam..sampai bila pun orang bukan islam terus prejudis pada hudud.

Better hudud hanya diaplikasikan kepada orang islam kerana hudud khas untuk orang islam..orang kafir biar mahkamah sekular uruskan walaupun mereka ditangkap melakukan jenayah sekali bersama2 dgn orang islam.

Soal Abby tu,den nak gelak je.. kahkahkahkah

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 30, 2012 at 4:52 AM

ebbi ni bodoh mcm kaldai la pulak............stop talking.......learn more pasal agama n baca kitab2.........tak tahu tanye lah...........bebal punya manusia..........buat memalukan islam je...........

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 30, 2012 at 5:52 AM

berbaloi tak menegur seseorang yang telah suci bersih setaraf bidadari gitu. bila letak tudung di kepala, perasan dia semua ilmu akhirat dia ada.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 30, 2012 at 6:07 AM

Rasanya kedua-duanya bersalah.

Satu, Dr. Maza tinggi mana ilmunya tentang Islam, dia seharusnya membimbing seseorang muslim itu apabila seseorang itu silap atau salah dalam mentafsir akan sesuatu benda yang berkaitan dengan Islam secara keseluruhannya. Bukannya disindirnya etc etc.


Dua, Abby ni perlu belajar tenang dan kawal akan emosi dalam setiap masa. Kita tahu, dia dalam proses belajar tentang islam, namun perlu di ingat, Islam itu juga mengajar umatnya beradab hatta berdepan dengan kafir sekali pun.

Mungkin disebabkan Aura Hijau dicampurnya aura putih sedikit, dirinya sudah tidak mampu dikawal?


Apa-apa pun, tertarik dengan ayat terakhir Dr. Maza,

Apakah yang dikatakan hukum Allah itu, benar-benar hukum Allah? atau ianya adalah tafsiran sahaja?



....................
Reply To This Comment ...................
August 30, 2012 at 7:26 AM

saudara dah tulis semua point2nya :))

InsyaAllah ..

....................
Reply To This Comment ...................
August 30, 2012 at 7:30 AM

artikel sebelum ini ada wartawan radio bertanya kepada Mat Sabu bagaimana rupanya jika negara punya 2 set undang2 sebegitu tapi haram nak dijawab Mat Sabu.

Itu juga antara point utama dalam surat amaran Tun Mahathir.

Saya bukannya pandai tapi secara logik saya terfikir - bukankah Hukum Allah itu untuk SEMUA . Keadilan SEJAGAT ?

....................
Reply To This Comment ...................
August 30, 2012 at 7:31 AM

Maza geram kot .... saya sendiri berkali2 GERAMNYA !

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 30, 2012 at 8:54 AM

Wakkakakaka.....dah kena tarbiah politik terus jadik uztazah....Jangan kena "tarbiah" kat hotel pukul 3 pagi dengan oztad2 PR ni sudah le

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 30, 2012 at 8:57 AM

Salah satu alamat qiamat ialah orang jahil berlagak alim.......rupa comel tak guna kalau mulut jahat....itu sbb suami tinggal kot.....insaflah abby....

....................
Reply To This Comment ...................
August 30, 2012 at 9:00 AM

kalau boleh janganlah komen hal2 peribadi contoh hal perceraian abby dulu. Kita komen tindakan dan kenyataan politik beliau saja.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 30, 2012 at 10:10 AM

saya pun geram sgt dgn abby ni.. eeeee rasa mcm nak keronyok je, kalau jadi bini aku, taulah kamu aku kerjakan

....................
Reply To This Comment ...................
August 30, 2012 at 10:25 AM

Apa yang diajar oleh PAS kepada Abby, itulah diterjemahkan oleh Abby. Inilah masalahnya, ajaran PAS berlainan dengan ajaran Islam sebenar. Hampir betullah seperti kata MB Tranung, PAS ni adalah parti ajaran sesat.

Kita pun banyak tak tahu, pasal itu kita ada ulama yang tolong bagi tahu. Ulama pula jangan yang sama taraf dengan kita, sama-sama tak tahu tetapi berlagak macam tahu. Sesat kita jadinya.

....................
Reply To This Comment ...................
Madam Roxa
August 30, 2012 at 10:48 AM

Setuju. Dah naik meluat plak pd Ostazah nih.

....................
Reply To This Comment ...................
Madam Roxa
August 30, 2012 at 10:50 AM

Aduhaiiii......malas nk baca statement "bodo" Ostazah Experess nih????.....Tapi dah terbaca kena la nk kasi comment seb sakit hati ni jiwa kacauy dgar statment yg kapla hotak letak kat kapla lutut. Ckap tak berpikir Ostazah woit.

....................
Reply To This Comment ...................
Madam Roxa
August 30, 2012 at 10:52 AM

Kompammmm masyukkkk "Syorga" Ostazah nih??????.......

....................
Reply To This Comment ...................
Madam Roxa
August 30, 2012 at 10:56 AM

Tak lah....Ostazah ****BI ni nak tackle Dr MAZA tu, dah nama pon JANDA, musti lah nak cari LAKI.....so, kena la start dgn gaduh2 dulu.....Eeeeee. Kalu la aku ni jantan sure nk kena samak dulu sebelum nk tweet ajer pon dgn ***BI ni....

....................
Reply To This Comment ...................
Madam Roxa
August 30, 2012 at 10:57 AM

Sssseettujjuuu......

....................
Reply To This Comment ...................
Madam Roxa
August 30, 2012 at 11:00 AM

EEeeeee....lalu ka nak "makan" "telan" pun wpun tgok muka ada rupa tapi hotak dia letak kat kapla lutut......?????

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 30, 2012 at 11:26 AM

Mula2 fed up, lepas tu geram, sakit hati. Sekarang ni sudah jatuh kesian pulak dgn si Abby ni. Kesian kerana dia memperbodohkan diri sendiri hanya untuk kebebasan bersuara.

akuantiPAKATAN.

....................
Reply To This Comment ...................
August 30, 2012 at 12:36 PM

Din...

Aku dah ajak dah beliau (cik Abby) ni bersoal jawab dgn Dr Mujahid ttg hudud.. kenapa x persoal pula sbb Dr Mujahid pun berpendapat ada beberapa perkara perlu dilaksanakan sebelum hudud...

Guano nih...

~ OnDaStreet

....................
Reply To This Comment ...................
sebokje
August 30, 2012 at 12:38 PM

semak balik betul ke hudud untuk orang islam je? masa nabi dan khalifah 4 hudud untuk sape? akan ada masalah kalau asing2 hukuman.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 30, 2012 at 2:36 PM

keh keh keh ... tapi apa salahnya.. lebih bongkak kalo seseorang yg dikatakan alim itu tak nak terima teguran seseorang yg dianggap baru masuk Islam.

teguran abby tu tanpa memdanng kepada tepat atau tidak.. adalah sangat sesuai dengan tweet maza yg sangat mengerlirukan dan dikatakan tweet yg agak bengap terbit dari seorang bergelar DR . tak caya pikir sendiri dan tanya ilmuwan islam lain apa maksud di sebalik tweet awal dr maza tu.

....................
Reply To This Comment ...................
August 30, 2012 at 3:02 PM

auuuuw ... romantis nya ...

....................
Reply To This Comment ...................
August 30, 2012 at 3:03 PM

kepala lutut pun kepala lutut lah ! hahahahaha

....................
Reply To This Comment ...................
August 30, 2012 at 3:04 PM

oooooooh .... ko ajak tak beritahu aku pun ! Takde respon baru nak cerita ....

....................
Reply To This Comment ...................
August 30, 2012 at 3:06 PM

RAMAI yang tidak punya masalah dengan tweet awal MAZA. Ramai yang Faham dan Setuju.

....................
Reply To This Comment ...................
August 30, 2012 at 3:32 PM

din,
Tak sangka la pula lepas dah jemput dia, dia bertanya soalan berbaur mcm Dr Asri tolak hudud.

Anyway, perkembangan terkini, even Dr Mujahid sendiri menjemput Dr Asri utk beri pandangan di #askmparit. ;)

~ OnDaStreet

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 30, 2012 at 10:42 PM

kalau ini cara dan pengaruh pas ke atas org yg niat nk mula hidup baru, kita patut fikir secara serius utk mengharamkan pas yg asyik menyesatkan org. ni baru abby abadi, lepas ni ntah sape plak. syggg nampak mcm nk berubah jadi baik tp gara2 terpengaruh ngan wabak membenci pas org yg nk berubah pn jadi ntah apa2.

majlis fatwa kita x risau ke bila ramai org semakin sesat kerana pas ni. ke sekadar melepas batuk ke tangga takut kene condemn dgn pas.

melayu hampa.

....................
Reply To This Comment ...................
August 30, 2012 at 10:45 PM

Apa citer usul Harussani yang mahu nama Islam pada nama Pas dikaji semula ? Senyap dah isu tuh...

....................
Reply To This Comment ...................
arizmaya
September 1, 2012 at 12:06 AM

kalau hudud cuma utk orang islam sahaja kenapa di arab saudi yan mengamalkan undang2 hudud ianya mencakupi semua orang tak kira muslim atau bukan muslim?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 6, 2012 at 4:53 PM

saya mula tidak menyukai abby selepas melihat kelancangan mulutnya mengutuk dan mencerca orang laen.. kalo betul nak berubah belajarlah lagi bukannya memaki hamun orang lain.. kenapa tidak jd seperti irma hasmie, diana amir dan segelintir artis lain yang berubah??? hilang terus simpati pada dirinya..

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 7, 2012 at 3:01 PM

siapa abby nak pertikaikan ni sume??baru bertudung dah mcm setaraf ulama!!dulu terkinja2 nyanyi..keluar masuk kelab malam..tu pk hukum ke idak?setakat bg ceramah yg diri kau tu dulu cam pompuan hape..xyh laaa...GTH!

Post a Comment