Jika tidak tahu Bahasa Kebangsaan - Tidak ada Jiwa Malaysia !

Tuesday, September 7, 20104comments

Sinar harian Wanita dakwa dimarahi tidak tahu bahasa Malaysia semasa buat laporan dan laporan yang lebih lengkap siap terjemahan Nanyang di darahtuah - sumber terjemahan kontroversi paper cina saya. ( tugas yang sepatutnya dilakukan oleh mana2 parti yang mengaku memperjuangkan Maruah Melayu )

Sekali lagi Bahasa Kebangsaan Negara Malaysia dibangsatkan ! Dari laporan artikel cina itu sendiri kita dapat rasakan betapa tidak ada respek sedikitpun puak2 cina kiasu ini terhadap Bahasa Kebangsaan negara mereka.

Beliau menegaskan, tidak salah jika beliau tidak tahu berbahasa kebangsaan,....

diperenggan lain pula -
Puan Loh memberitahu, ini kali kedua beliau disuruh Balik ke China, kali pertama berlaku pada dua tiga puluh tahun yang lalu, isu yang sama itu berlaku kerana tidak tahu berbahasa Melayu ....

Selama 20-30 tahun yang telah berlalu, apakah ah Loh tidak langsung mahu memperbaiki kefahaman dalam Bahasa Malaysia ? Nampak sangat beliau tidak kisah..... Bukan saja dirinya sendiri, malah beliau juga tidak kisah samada anak perempuannya mahir dalam Bahasa Kebangsaan kerana dilaporkan anaknya cakap omputeh.

Dan Lim Kit Siang yang yang sentiasa perihatin dan memperjuangkan isu2 perpaduan langsung tak ambil kisah untuk membicarakan isu ini, sama juga semasa pendedahan Pesuruhjaya Banci tentang betapa ramai cina yang tidak tahu berbahasa Malaysia dulu.

Tidak salah kalau saya rumuskan disini - Cina tak respek langsung Bahasa Kebangsaan negara mereka !

Adalah tidak adil juga kita mahu menerima tuduhan ah Loh tentang kebiadapan pegawai penyiasat terbabit tanpa mendengar cerita dari pihak beliau. Tapi apa yang saya tahu, kalau saya ditempat pegawai terbabit - Saya juga akan suruh ah Loh balik China !!

Kepada pegawai terbabit, ingin saya nyatakan disini bahawa saya MENYOKONG saranan tuan supaya ah Loh balik China !

Sejak akhir2 ini sering kedengaran iklan Bahasa Jiwa Bangsa di tv , jadi saya ingin menyeru rakan2 blogger untuk turut berkempen akan betapa pentingnya sebagai seorang rakyat Malaysia kita perlu mahir dalam Bahasa Kebangsaan Malaysia. Kempen Tidak Tahu Bahasa Malaysia = Tidak Ada Jiwa Malaysia !

Mereka yang berkenaan tu, faham2lah maksudnya. Jika sudah tidak ada jiwa Malaysia, bagaimana hendak ada semangat patriotik, dan tanpa jiwa dan semangat patriotik kepada negara bagaimana hendak mengaku sebagai rakyat negara Malaysia !

Najib - apa komen tuan tentang rakyat Malaysia yang tidak tahu dan tidak mahu fasih dalam Bahasa Kebangsaan Malaysia ?

Share this article :

+ comments + 4 comments

....................
Reply To This Comment ...................
September 8, 2010 at 12:21 AM

Tak tau cakap Melayu, berambus balik Chinalah. Kalau rasa jauh sangat, Singapura ada.

....................
Reply To This Comment ...................
September 8, 2010 at 12:42 PM

Salam Wake UP! - Kasar sangat tu bang !Patutlah diorang komplen.... Kasar bunyi 'berambus' tu, tak baik. kita suruh je diorang ' silalah keluar,anda tak layak jadi rakyat Malaysia ' ... kan lembut sikit bunyinya. Diorang pun sedap dengar - ' yalah, nak keluarlah ni..' :))

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 8, 2010 at 1:25 PM

Bukan saja takde jiwa Malaysia, bang.

Takut jiwa melayang keawangan. Ke mana saja. Kebulan? Ke bintang? Cheh, teringat saya drama masa muda-muda dulu. (Sekarang ni panggil Abang ni bang sebab kononnya diri sendiri baru 20 tahun, haha. Maaf bang, tak lama lagi Raya).

Diorang tak hormatkan BM sebab tak hormatkan Perlembagaan. Tak tahu ape yang diorang hormat. Hidup tahunya nak lebih, lebih dan lebih saja. Apa saja. Bahasa pun dia nak lebih - Mandarin. Pulak BM diketepinya.

Gomen kena tegas. Buat SSS. Satu Sekolah Untuk Semua.

Najib kena bergelora. Dengan semangat sejiwa dan sebangsa. Dengan yang majoriti le!!!!!!!!!!!!!!!

....................
Reply To This Comment ...................
September 8, 2010 at 9:45 PM

salam anon 1:25pm - Ini TIDAK ADA kaitan ngan perkauman. Atas nama Malaysia, atas nama Perpaduan. Sebab itu puak2 cina kiasu tak berani nak bersuara, jika mereka bising akan nampak mereka seperti membelakangi negara, tidak mahukan perpaduan.

Ini adalah bukit bagaimana tolerannya Melayu kerana jika kaum lain sanggup menerimapakai Bahasa Melayu sebagai bahasa Kebangsaan, tidak ada sebab Melayu untuk tidak menerima mereka sebagai saudara serakyat yang ikhlas. Tapi lihatlah reaksi mereka....

Post a Comment